Ceramika Paradyż i Maja Ganszyniec przedstawiły kolekcję „Modernizm”, w ramach której m.in. odtworzono kultowe gorseciki w sześciu eleganckich barwach. Twórcy kolekcji odświeżyli przedwojenne wzory i dopełnili je o autorskie kompozycje pasujące zarazem do przestrzeni klasycznych, jak i nowoczesnych. By zapewnić jak największą dowolność w aranżacji, kolekcję uzupełniono o heksagonalne i kwadratowe płytki w różnych rozmiarach.
Gorseciki, czyli płytki ceramiczne o charakterystycznych wcięciach, stanowiły w przedwojennej Polsce bardzo ważny element wyposażenia wnętrz. Kafelki można było odnaleźć zarazem w eleganckich modernistycznych kamienicach, jak i prostych punktach usługowych czy sklepach.– Popularność gorsecików w Polsce jest absolutnym ewenementem w skali światowej – mówi Hanna Faryna-Paszkiewicz, współautorka książki „Warszawskie gorseciki zanikające”, jedynej monografii przedstawiające historię tego wzoru. – Mimo że płytki w tym kształcie przybyły do naszego kraju z Holandii, polskim przedwojennym architektom udało się wytworzyć własny, niepowtarzalny styl ich układania. Dostrzegalne są wręcz regionalne różnice – w Gdyni gorseciki układano w bardziej geometryczne wzory, podczas gdy w galicyjskim Krakowie można spotkać barwne, fantazyjne kształty. Tym smutniej było mi patrzeć, jak robotnicy na remontowanych klatkach nakładali pełne szufle gorsecików i wyrzucali je do kubłów.
Gorseciki powracające
Specjaliści Ceramiki Paradyż wraz cenioną projektantką Mają Ganszyniec postanowili odtworzyć ponadczasowy urok, praktyczność i wytrzymałość gorsecików we wspólnej kolekcji „Modernizm”. Powstałe produkty wiernie oddają nie tylko kształt i urok pojedynczego gorsecika, ale przy wykorzystaniu współczesnych technologii dodatkowo podnoszą jego trwałość i praktyczność. Tak jak w przypadku przedwojennych oryginałów zdecydowano się użyć bowiem kamionki szlachetnej barwionej w masie – bardzo wytrzymałej i wzorniczo ponadczasowej, co powoduje, że są w zasadzie niezniszczalne. Dodatkowo przy projektowaniu kolekcji twórcy postawili na ponadczasowe, stonowane barwy, które odnajdą się zarazem we wnętrzach użytkowych, jak i domowych: czerń, biel, szary, niebieski, ceglany i ochrę. Zaproponowane przez Maję Ganszyniec i ekspertów Ceramiki Paradyż 16 gorsecikowych mozaik przywołuje przedwojenne wzornictwo. Aby jednak dostosować gorseciki do wymogów współczesnych projektantów wnętrz, kolekcję „Modernizm” poszerzono o dodatkowe formaty płytek 19,8 x 19,8 cm oraz 59,8 x 59,8 cm, heksagony 19,8 x 17,1 cm, czy mozaiki 29,8 x 29,8 cm (kostka 4,8 x 4,8 cm).
Kolekcja „Modernizm” dostępna będzie w sprzedaży od 4 listopada 2019 roku. Premiera wchodzących w jej skład wyjątkowych produktów odbędzie się podczas targów Warsaw Home w dniach 3-6 października br. na stanowisku Ceramiki Paradyż – hala B, numer stoiska: B2.5; B1.6.
Projektantka Maja Ganszyniec powstanie kolekcji tłumaczy następująco: – Mamy wspaniałe przedwojenne wzorce w architekturze wnętrz. Korzystano wtedy z naturalnych, pięknych i trwałych materiałów: drewna, ceramiki, mosiądzu. Warto z tych tradycji czerpać. Dziś, w miejscach, które nie zostały zniszczone, nadal możemy podziwiać urok gorsecikowych posadzek. To ważne, by tak jak kiedyś, przystępne cenowo produkty były piękne, naturalne i trwałe. Tak jak gorseciki. Bardzo się cieszę, że Ceramika Paradyż zdecydowała się na wprowadzenie tej małej, ikonicznej płyteczki do produkcji, przywracając ciągłość urwanym przez historię wątkom.
Gorseciki w nowoczesnych domach
Dzięki wspólnemu projektowi Studia Ganszyniec i Ceramiki Paradyż gorseciki będą mogły się pojawić nie tylko w remontowanych kamienicach czy budynkach objętych ochroną konserwatorską, ale również z uwagi na wszystkie elementy kolekcji doskonale sprawdzą się w nowoczesnych restauracjach, sklepach czy też przestrzeni domowej. Produkty będą mogły być wykorzystywane zarazem jako posadzki, jak i okładzina ścienna.– Ceramika Paradyż od 30 lat napędza polskie wzornictwo i znana jest z wdrażania zarówno innowacyjnych technologii, jak i odważnych rozwiązań. Projekt „Modernizm” jest dla nas szczególny z trzech względów. Po pierwsze to wielki ukłon firmy w stronę grupy architektów i projektantów wnętrz. Po drugie poczuwamy się do opieki nad pamięcią o produktach, o których zapomniano, a które powstawały w naszym regionie. Po trzecie, współpraca z tak utalentowaną i docenianą projektantką jest dla nas dużym zaszczytem i powodem do radości, a zarazem gwarancją stworzenia produktu najwyższej klasy o zachwycającym wzornictwie – mówi Anna Tępińska-Marcinek, współwłaściciel i wiceprezes zarządu Ceramiki Paradyż.
Maja Ganszyniec to doceniana na świecie projektantka mebli i produktów przemysłowych, która prowadzi autorskie Studio Ganszyniec w Warszawie. Jej projekty łączą innowacyjność i ponadczasowy styl z ekologicznymi rozwiązaniami. Prace Mai Ganszyniec były pokazywane na wystawach m.in. w Mediolanie, Amsterdamie, Londynie i Berlinie oraz publikowane w najważniejszych pismach branżowych, jak Domus, Icon, Abitare czy Wallpaper. W swojej karierze Ganszyniec współpracowała z takimi markami, jak IKEA, Comforty, Noti i Leroy Merlin. Współpraca z Ceramiką Paradyż jest jej pierwszym projektem w branży płytek ceramicznych.