W dniach 16-17 października br. roku w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbyła się XI edycja Ogólnopolskiej Konferencji „Między ortodoksją a kreacją” pod hasłem: „Rewitalizacja — tradycja i nowe miejskie pejzaże”. Ceramika Paradyż po raz kolejny objęła wydarzenie patronatem merytorycznym.
„Dialog konserwatorsko architektoniczny” został zorganizowany przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki wraz z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Stowarzyszeniem Architektów Polskich oraz Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków. Grono architektów, inwestorów, deweloperów oraz przedstawicieli służb konserwatorskich administracji rządowej i samorządowej podczas konferencji podjęło problematykę rewitalizacji i zarządzania zabytkowymi zespołami architektonicznymi i układami urbanistycznymi. Tematem tegorocznego wydarzenia była „Przyszłość rynku konserwatorsko-inwestycyjnego w Polsce na tle doświadczeń ostatniego dziesięciolecia”. Jedną z prelekcji - „Nowoczesne wzornictwo zakorzenione w tradycji” – poprowadzili Alicja Lesiak ze Studia Ganszyniec oraz Michał Drożdż z Ceramiki Paradyż. Temat nawiązuje do premiery kolekcji Modernizm, której wiodącym elementem są kultowe gorseciki.
Tradycyjne wzornictwo jako inspiracja dla nowoczesności
Czy istnieje polski design? Z pewnością istnieją dobre wzorce, do których współcześni projektanci powinni się odwoływać. Przyglądając się przeszłości, lepiej projektują dla przyszłości, tymczasem dobry design to odpowiedzialne tworzenie rzeczy trwałych, ponadczasowych, estetycznych. Z tą ideą projektant może dotrzeć do tysięcy osób. Istnieje szereg kanonicznych form, które większość ludzi uznaje za estetyczne. Nawet proste z pozoru rzeczy, mogą na nowo inspirować, stać się przedmiotem pożądania. Obecnie obserwuje się gwałtowny wzrost zainteresowania rzemiosłem, gromadzoną przez dekady wiedzą o tym, jakie metody zapewniają największą jakość i trwałość.
Gorseciki powracające
Unikalne, dekoracyjne elementy jakim są ikoniczne gorseciki to część polskiego dziedzictwa, dlatego Ceramika Paradyż w współpracy z Mają Ganszyniec podjęła inicjatywę kontynuowania tej cennej tradycji w kolekcji Modernizm. — W okresie przedwojennym z ceramicznych płytek z charakterystycznymi wcięciami układano fantazyjne mozaiki. Stanowiły one wystrój wnętrz modernistycznych kamienic, ale również lokali usługowych czy budynków publicznych. Choć przybyły do nas prawdopodobnie z Holandii, ich obecność w polskiej architekturze to prawdziwy fenomen. Rodzimi architekci wypracowali swój własny styl układania wzorów z malutkich elementów — mówił Michał Drożdż, dyrektor ds. strategii produktowej w Ceramice Paradyż.
W efekcie powstała seria płytek w sześciu kolorach z 10 mozaikami z gorsecików. By rozszerzyć wachlarz możliwości aranżacji, kolekcję uzupełniono o płytki heksagonalne i kwadratowe w trzech rozmiarach. — Paletę barw kolekcji stworzyliśmy na podstawie oryginalnych gorsecików. Odwiedzaliśmy kamienice, przyglądaliśmy się zachowanym wzorom i analizowaliśmy, jakie kolory wykorzystywano najczęściej. Przywróciliśmy produkt, który pozwoli na renowację istniejących mozaik oraz tworzenie nowych realizacji zarówno w przestrzeni publicznej, jak i domowej. Przedwojenne gorseciki układano wyłącznie na posadzkach, ale jak przetestowaliśmy na targach Warsaw Home, sprawdzą się również na ścianach - powiedziała Alicja Lesiak ze Studia Ganszyniec. Kolekcja Modernizm to ukłon w stronę przedwojennych projektantów i polskich tradycji wzorniczych oraz wkład w kreowanie oryginalnej polskiej estetyki przyszłości.